Wat je kan leren van het succesverhaal Jeroen Meus

“En in Gent en in Gent.” Zo kondigde Jeroen Meus zijn nakende komst aan naar de Arteveldestad. De handelaars van de Nederkouter maakten een spontane vreugdesprong. Het nieuwe concept van de ‘hautedogs’ slaat aan. Hij amuseert zich in zijn nieuwe habitat met zijn “simpele kost”.

 

Als ik naar Jeroen Meus kijk dan zie ik een ondernemer die uitblinkt in alle aspecten van storytelling

Meus heeft zowel een inspirerende brand story als een mooi gevormde personal story.

Elk succesverhaal bestaat voor mij uit drie belangrijke hoofdstukken:

*Leiderschap:
zijn mensen bereid u te volgen?

De sterke persoonlijke storytelling skills van Jeroen Meus zorgen ervoor dat zijn leiderschapsstijl medewerkers inspireert.

*Verbinding:
groei en performantie vragen dat alle neuzen in dezelfde richting staan. Dat kan met een inspirerend concept & merkverhaal.

“Hautedogs zijn simpele hotdogs maar met dat tikkeltje meer”, zei Meus hier eerder over. Om dit duidelijk te maken werden citaten gebruikt van de Amerikaanse generaal Dwight Eisenhower (“Some people wanted champagne and caviar when they should have had beer and hot dogs”) en de Amerikaanse filmster Humphrey Bogart (“A hot dog at the game beats roast beef at the Ritz”). Deze citaten vertellen niet alleen de brand story maar geven meteen ook aan dat hotdogs een internationaal product zijn.

*Engagement:
een inspirerend productverhaal moet ook goed aan de man gebracht worden. Je wil mensen écht engageren rond je verhaal. Verkopen zonder te verkopen wordt dit ook wel eens genoemd.

Zo trok Jeroen Meus met zijn concept van ‘hautedogs’ net voor de lancering naar Rock Werchter. Met een mobiele caravan heeft hij toen niet alleen vier dagen lang het concept uitgetest maar zorgde hij meteen voor het nodige engagement bij zijn doelpubliek. Hij verkocht er 10.000 worsten.

Hoe uniek en beklijvend is jouw verhaal?

Hoe kan je doelgericht werken aan jouw succesverhaal?
Succes kan enkel gerealiseerd worden wanneer je werkt aan je eigen verhaal én aan dat van je onderneming. 

Hiervoor raad ik je aan om nog eens echt de tijd te nemen voor het het goed doordenken van je verhaal. Hoe zit het precies in elkaar? Waar kan je het nog verscherpen, verfijnen of bijsturen? Dit is het grondwerk dat de basis legt voor elk succesverhaal.

“Niet alles wat ik aanraak, verandert in goud” zegt Jeroen Meus. Hij was daar ook heel open over tijdens zijn passage in het tv-programma ‘Het Huis’: “Iedereen kent mij als kok. Niemand kent mij als ondernemer. Er zijn dingen die gelukt zijn en er zijn dingen die niet gelukt zijn. Alles wat ik heb ondernomen, daar heb ik twee jaar over nagedacht.”



OVER RAF STEVENS

Raf Stevens (46) heeft ruim twintig jaar ervaring in communicatie. Sinds twaalf jaar is hij zelfstandig actief in business storytelling. Raf ondersteunde al tal van bedrijven en organisaties in het vertalen van strategie- en verandertrajecten naar sterke verhalen. Hij begeleidt ook managers in het succesvol inzetten van hun persoonlijke verhaal. Raf is ook de host van de Story Club podcast, een interviewprogramma over storytelling, communicatie en leiderschap.

Maak kennis

Geef een reactie