Storytelling en de vloek van kennis

Na mijn story training vorige week kwam één van de deelnemers bij mij, en zijn opmerking verraste mij:

“ik, als leidinggevende, worstel vooral met mijn eigen kennis! Deze kennis met feiten en cijfers zit mij vaak in de weg. Vooral wanneer ik verbindend wil communiceren.”

Herken jij dat?

Aan de slag met verhalen.
Met een klein groepje werkten we vorige week op een uiterst praktische manier met de kracht van verhalen. De reacties van alle deelnemers waren erg leuk. Fijn.

 

De vloek van de kennis:
of wanneer ratio je communicatie in de weg zit.

De opmerking van een deelnemer (ik ga hier even zijn naam niet noemen om de privacy van de persoon niet te schenden) was zo gek nog niet, want onderzoek toont aan dat in onze complexe wereld één van de grootste obstakels voor succesvolle communicatie en verbindend leiderschap de ‘vloek van kennis’ is. The curse of knowledge werd voor het eerst opgemerkt door onderzoek van Elizabeth Newton.

Tijdens haar doctoraat aan de Stanford University deed ze een simpel experiment waarin ze mensen in paren zette en aan een de rol van ‘tapper’ (tokkelaar) en aan de ander die van ‘luisteraar’ toebedeelde. De tokkelaars ontvingen een lijst van 25 bekende liedjes en hoefden slechts één liedje te kiezen om het daarna tokkelend ten gehore te brengen aan de luisteraar die moest proberen te raden welk liedje het was.

Newton vroeg de tokkelaars wat zij dachten dat het slagingspercentage zou zijn en zij schatten 50 procent. Ze dachten dat in 50 procent van de gevallen de luisteraars het liedje zouden raden. Het daadwerkelijke resultaat was een verassend lage 2.5 procent. Wanneer de tokkelaars het liedje éénmaal in hun hoofd hadden, konden ze zich niet inbeelden hoe het zou zijn om het niet te kennen. Hun kennis (de titel van het liedje) had ze vervloekt.

De resultaten van het onderzoek werden later uitgezet naar het bredere veld van bedrijfscommunicatie. Ze tonen aan dat wij onze capaciteiten als communicators overschatten.

Wij zijn vaak vervloekt door de kennis die we hebben en wij verwachten dat anderen dezelfde kennis hebben. Wij denken dat wanneer wij mensen iets hebben verteld dat zij het ook zullen ‘snappen’. Maar vergeet niet dat het niet de verantwoordelijkheid is van mensen om iets te ‘snappen’, maar dat het juist de verantwoordelijkheid van de communicator is ervoor te zorgen dat mensen het begrijpen.

Storytelling als antwoord voor meer verbindende communicatie.

Wanneer je een strategie of een grote verandering moet communiceren, word jij dan ook getroffen door de vloek van kennis? Je hebt er dagen, weken en in de meeste gevallen zelfs maanden over gepraat en je verwacht dat mensen het na je feitelijke presentatie van een uur dan ook gewoon begrijpen. Maar vaak gebeurt dit niet.

Het delen van verhalen is een meer krachtige manier om tot mensen door te dringen. Als we verhalen vertellen, snappen mensen de boodschap en herinneren zij zich die. Dit geldt zowel in informele (en dat is meestal) als in formele settings, zoals het geven van een presentatie.

Storytelling kan leren!
Mijn workshops zijn hoog interactief omdat ik geloof in de kracht van praktische oefeningen die het leren stimuleren. Gedurende 3uur bouw je aan je storytelling vaardigheden en zelfvertrouwen.

Deze hands-on story training organiseerde ik het afgelopen jaar ook in-company voor oa. volgende klanten: CD&V, Danone, Gemeente Edegem, KBC.

De basis van deze training bestaat uit 3 praktische story FORMATS waarmee je meteen tijdens de sessie aan de slag gaat om je verhalen vorm te geven. 

Drie simpele en meteen toepasbare verhaalformats om:
1. connectie mogelijk te maken
2. succesverhalen te vertellen
3. mensen in actie te krijgen

Business Storytelling is bedoeld voor iedereen die in zijn rol anderen moet beïnvloeden en inspireren. Deelnemers waren topmanagers, middenmanagers, communicatie adviseurs, HR managers, project managers, sales managers, consultants en trainers.



OVER RAF STEVENS

Raf Stevens (46) heeft ruim twintig jaar ervaring in communicatie. Sinds twaalf jaar is hij zelfstandig actief in business storytelling. Raf ondersteunde al tal van bedrijven en organisaties in het vertalen van strategie- en verandertrajecten naar sterke verhalen. Hij begeleidt ook managers in het succesvol inzetten van hun persoonlijke verhaal. Raf is ook de host van de Story Club podcast, een interviewprogramma over storytelling, communicatie en leiderschap.

Maak kennis

Geef een reactie