“Leiders die respect tonen, creëren goodwill”

Steven Van Hoorebeke is sinds januari 2013 CEO van SD Worx, nadat hij er anderhalf jaar eerder aan de slag ging als managing director voor de internationale divisie. Daarvoor was hij actief in de IT-sector, onder meer bij Fujitsu en gedurende 16 jaar ook bij Oracle. “Ik ondervond hoezeer macht mensen kan verblinden en vervreemden van de werkelijkheid”, zegt hij.




Raf zijn nieuwe worp: RAAK!

Gericht op de praktijk en meteen praktisch toepasbaar!

BESTEL

“Hoewel we veel verhalen lezen over dienend en kwetsbaar leiderschap, blijft een belangrijke leidinggevende rol voor nogal wat mensen een grote vakuil. De volksmond zegt dat het sterke schouders zijn die de weelde kunnen dragen en op dezelfde manier zijn het sterke schouders die goed met macht kunnen omgaan. Niet naast je schoenen lopen is de boodschap. Ik zorg er daarom voor dat ik ook als leider kan rekenen op de ongezouten feedback van twee vertrouwenspersonen.  Geen enkele organisatie is gebaat met een leidinggevende die zich laat omringen door jaknikkers en toch is dat wat nog altijd in veel organisaties gebeurt.”




Na het verschijnen van zijn boeken ‘Sterke Verhalen, Sterke Leiders’ en ‘RAAK!’ deed Raf Stevens vele interviews met leiders. Alle verhalen staan op www.rafstevens.be en op de blog www.watisjouwverhaal.be.

Meer info

Ingenieur met passie voor geschiedenis

Steven Van Hoorebeke, die in een groot gezin opgroeide als de jongste van zes kinderen, haalde masterdiploma’s in engineering en computerwetenschappen, maar heeft ook – iets wat je van een ingenieur niet dadelijk zou verwachten – een passie voor geschiedenis. “Het is kenmerkend dat we mensen zo vaak in hokjes proberen op te delen”, zegt hij daarover. “Maar ik stel vast dat eigenlijk bijna niemand een “one trick pony” is. Mensen hebben verschillende leefwerelden en verschillende passies en het is spijtig dat we niet altijd op de hoogte zijn van elkaars verschillende talenten. Eigenlijk praten we te weinig met elkaar om daarachter te komen. We kennen elkaars persoonlijke verhalen te weinig. Nochtans zou dat veel helpen in de communicatie en om verbinding met elkaar te creëren.”

Steven Van Hoorebeke geeft toe dat hij ook pas tot dat inzicht is gekomen naarmate zijn carrière vorderde en dat hij pas in een later stadium persoonlijke verhalen is gaan delen, om zo ook bij anderen verhalen te triggeren en zo tot een groter geheel te komen. “Het cliché dat ingenieurs koele cijferaars zijn die soms de nodige soft skills ontberen klopt zeker niet altijd”, zegt hij, “maar bij mij was er toch iets van aan. Mijn verborgen kant met grote belangstelling voor geschiedenis, kan niet verdoezelen dat communicatie voor mij een altijd een aandachtspunt is geweest en dat ook vandaag nog altijd blijft. Om mezelf op dat vlak te ontwikkelen heb ik een coach onder de arm genomen. Ik vind het immers een grote misvatting dat leiders denken dat ze alles alleen kunnen. Het kenmerk van echte leiders is dat ze zich laten omringen met mensen die elk in hun specifiek vakgebied eigenlijk beter zijn dan de leider. Je moet durven toegeven dat je nu eenmaal ook maar een mens bent van wie de ene talenten al wat beter ontwikkeld zijn dan de andere. In leiderschap is communicatie van het allergrootste belang en als je van nature niet zo goed bent in communicatie, moet je je laten omringen met mensen die daar wel goed in zijn én moet je inspanningen doen om in dat domein vooruitgang te boeken.”

Ambitieus

Steven Van Hoorebeke geeft aan dat hij van in zijn jeugd al stevige ambities koesterde om in zijn professionele leven een leidinggevende functie te kunnen uitoefenen. “Als je dingen wil veranderen, moet je nu eenmaal ook de juiste positie hebben om dat te doen. Al van in de jeugdbeweging wierp ik me op als een leiderstype. Maar dan wel één dat snel een lijn uitzette en weinig ruimte liet om daar soepel mee om te gaan. Gaandeweg heb ik echter geleerd hoe belangrijk het is om je als leider niet te autoritair op te stellen. Je moet als leider ook de moed hebben om uit je bureau te komen en naar de mensen toe te stappen en goed naar hen te luisteren.

Toen ik hier, veertien maanden nadat ik bij het bedrijf aan de slag ging, de vraag kreeg om CEO te worden en daarop inging, gaven verschillende mensen mij ook het advies om eerst een studieperiode in te lassen. Maar dat advies heb ik naast me neergelegd en ik ben de boer op gegaan om iedereen te zien in al onze kantoren en om echt de business te leren kennen. Het is eigenlijk niet meer dan een logische vorm van respect, maar ik moest toch een drempel over om het op die manier aan te pakken. Ik wist echter dat dit het beste was en ik ben er ook zeker van dat het de nodige goodwill heeft gecreëerd en de zaadjes heeft geplant om met alle medewerkers van het bedrijf aan hetzelfde zeel te trekken. In sommige kantoren was de sfeer wat onwennig toen ik binnenkwam, want ik was voor bijna iedereen een nobele onbekende die nog maar pas bij het bedrijf aan de slag was. Het was echt nodig om het ijs te breken, om mijn persoonlijk verhaal te vertellen en om te luisteren naar de persoonlijke verhalen van de medewerkers. We zijn een organisatie waarin heel veel talent zit en het zou zonde zijn die talenten niet te kunnen gebruiken omdat we elkaar niet goed genoeg kennen.”

Die talenten zijn meer dan nodig op een ogenblik dat SD Worx door een belangrijke transformatie gaat die inzet op een verdere professionalisering en internationalisering. Het bedrijf is meer dan zeventig jaar jong en biedt met zowat 3.600 medewerkers aan 60.000 klanten een waaier aan hoogkwalitatieve diensten in de domeinen loonadministratie, HR en fiscale & sociaaljuridische zaken. Wat ooit begon met loonberekeningen is uitgegroeid tot een breed pakket met opleidingen, HR-onderzoek, sociaaljuridische ondersteuning, fiscale en HR-gerelateerde consultancydiensten, gespecialiseerde software voor personeelsafdelingen en ondersteuning ter plaatse. SD Worx berekent  4,15 miljoen salarissen per maand en heeft kantoren in België (hoofdzetel), Duitsland, Frankrijk, Ierland, Luxemburg, Mauritius, Nederland, Oostenrijk, het Verenigd Koninkrijk en Zwitserland. SD Worx is medeoprichter van de Payroll Services Alliance, waarvan de leden samen 32 miljoen loonberekeningen verzorgen. In de eerste helft van 2016 deed het bedrijf ook overnames in Duitsland en in het Verenigd Koninkrijk en Ierland, waar het Ceridian UK en Ceridian Ierland overnam, nadat het eerder al Ceridian had doen aansluiten bij de payroll Services Alliance. Het geeft aan dat SD Worx steeds internationaler werkt.

Wij-gevoel creëren

Steven Van Hoorebeke wijst erop dat het werken met andere culturen heel verrijkend is. “Dat zorgt nog voor bijkomende persoonlijke verhalen, waaruit we lessen kunnen trekken. Zo vind ik dat we als Belgen veel te bescheiden zijn en dat we ons veel meer zouden moeten durven laten inspireren door de passie, en de drang die bij Amerikaanse bedrijven heerst om nummer één te worden. Dat wij-gevoel probeer ik er bij ons ook meer in te krijgen, onder meer via een strategiedag. Al besef ik heel goed dat je zoiets niet kan opdringen, het moet van onderuit komen. In één van de kantoren die ik tijdens mijn kennismakingtour bezocht, hadden de medewerkers naar aanleiding van mijn bezoek een quiz georganiseerd. Dan weet je dat het goed zit met het wij-gevoel. En het is belangrijk om dat verhaal naar buiten te brengen, zodat het steeds grotere wij-verhaal ontstaat dat nodig is om als organisatie door de verandering te gaan waarmee we bezig zijn. Het is het verhaal van de concentrische cirkels. Toch besef ik ook dat je een en ander niet aan het toeval kan overlaten. Je moet ook de omstandigheden creëren waarin één en ander kan groeien. Daarom hebben we bijvoorbeeld ook een budget vrijgemaakt om deel te nemen aan sportactiviteiten, vaak gekoppeld aan een goed doel. Ik vergelijk het met het verplichte ritsen op de kieslijsten. Als die verplichting er niet was gekomen zaten wellicht nog altijd veel minder vrouwen in de politiek dan vandaag.”

Gedreven, streng en rechtvaardig, en met een scheut humor

Gevraagd naar de manier waarop hij denkt dat medewerkers hem zien, antwoordt Steven Van Hoorebeke, dat hij hoopt dat ze zullen aangeven dat hij heel gedreven is, rechtvaardig is maar ook streng kan zijn en dat hij zijn boodschappen met een tikkeltje humor brengt.

“Medewerkers verlangen geen leiders die de boel op hun beloop laten”, zegt hij daarover. “Wel dat er duidelijke regels worden afgebakend en dat ze eerlijke feedback krijgen op een opbouwende manier. Is het gegeven “streng maar rechtvaardig” niet ook waar we het meest bewonderend naar kijken als we het hebben over de opvoeding die we van onze ouders hebben gekregen? Is het dat niet wat ons klaar maakt voor de soms moeilijke confrontaties die het leven voor ons in petto heeft? Ik ben ervan overtuigd dat leiders die, ongeacht hun persoonlijke stijl, duidelijke limieten bepalen, daar van hun medewerkers heel veel voor terugkrijgen.”

Zelf krijgt hij naar eigen zeggen veel terug van de klanten en van de internationale omgeving waar hij kan werken. “Ik overdrijf niet als ik zeg dat dit me een adrenalineboost geeft. Die ik krijg ik ook van het sporten. Het opperste geluk ervaar ik als, ik helemaal bevrijd in het hoofd, alleen een fietstocht van 100 of 120 kilometer maak, ook als ik tegen de wind in moet rijden. Dat geeft ook enorm veel energie. Ook van het bezoeken van een stad en van het ontdekken van de niet altijd even bekende hoekjes daarin, vind ik leuk”  Het geeft aan dat Steven Van Horebeke een brede interessesfeer heeft. “Ik kan me serieus ergeren aan hokjesmentaliteit, aan kortetermijndenken en aan redeneringen die niet in staat zijn om verder te kijken dan het eigen belang”, geeft hij nog aan. “In dat verband denk ik dat we enorm veel kunnen leren van iemand als Einstein. Hoe die erin slaagde om heel ver vooruit te denken en los te komen van de in zijn tijd gangbare denkpatronen, zou in de veranderende wereld van vandaag voor iedereen een grote inspiratiebron moeten zijn. Al ben ik de eerste om te benadrukken dat inspiratie niet alleen van historische figuren hoeft te komen. Je kan ze eigenlijk vinden in gesprekken met iedereen die je pad kruist. Soms zijn er momenten, waarvan je voelt dat ze je naar een hoger niveau tillen. Het is de kunst om die momenten vast te pakken en er iets van te leren.”



OVER RAF STEVENS

Raf Stevens (46) heeft ruim twintig jaar ervaring in communicatie. Sinds twaalf jaar is hij zelfstandig actief in business storytelling. Raf ondersteunde al tal van bedrijven en organisaties in het vertalen van strategie- en verandertrajecten naar sterke verhalen. Hij begeleidt ook managers in het succesvol inzetten van hun persoonlijke verhaal. Raf is ook de host van de Story Club podcast, een interviewprogramma over storytelling, communicatie en leiderschap.

Maak kennis

Geef een reactie