Over business storytelling en de gevaren van data.

Volgens Liz Ryan, oprichtster en CEO van het bedrijf Human Workplace, is het wraakroepend dat universiteiten nog altijd jaarlijks duizenden studenten in de eerste plaats naar cijfers leren kijken.

Het is volgens haar veel belangrijker om de studenten die straks aan het roer van de bedrijven zullen staan en dus zullen bepalen of en hoe onze westerse economie zal standhouden, weer te leren hoe ze verbinding moeten maken met andere mensen.

Ryan maakt een sterk punt. Als we de managers in spe alleen maar leren oog te hebben voor cijfers in spreadsheets zullen zij nooit kunnen standhouden, omdat cijfers (net als managementjargon trouwens) vaak de realiteit en context uit het oog verliezen. Straffe uitspraak? Ik besef dat maar volg mij hier even.

Hoe data-gestuurd ben jij?

Ken je Scott Berkun? Hij studeerde computer wetenschappen en werkte 9 jaar als senior manager bij Microsoft. Voldoende ernstige data-diven business ervaring lijkt mij. Vandaag is Scott auteur van straffe boeken als “The Myths of innovation” en “Confessions of a public speaker”. Ook het boek “The Year without pants” is een aanrader. Berkun nam hierin een kijkje achter de schermen van WordPress en verklaart in het boek hun enorme succes. “They do things differently there”. Hoe? Wel, er zijn geen planningen, bijna geen meetings en nog minder regels. En dat gaat goed.

“the dangers of faith in data”

In het boek krijg je niet alleen inzichten over creativiteit, productiviteit en leiderschap maar deelt Scott ook zijn visie op wat hij “the dangers of faith in data” noemt. In deze fantastische video hieronder haalt Scott in vijf punten aan waarom we ons niet halsstarrig mogen vasthouden aan feiten en cijfers.

“No team or organization is Data-driven. Data is non conscious: it is merely a list of stupid, dead numbers. Data doesn’t not have a brain and therefore can’t drive or lead anything. At best you want to be data influenced.”

Leidinggeven zonder cijfers

In het recente boek Leidinggeven zonder cijfers vertellen Filip Vandendriessche en Han Looten hoe je als manager het vooropgestelde doel kunt bereiken en tegelijkertijd medewerkers betrokken houdt bij de organisatie. De auteurs hebben daarbij een bijzondere aandacht voor outputmanagement, dat niet gebaseerd is op cijfers en holle management speak.




Kennismaken met de kracht van storytelling voor je bedrijf of organisatie? Start dan met dit boek.

Vijf hoofdstukken, vijf krachtlijnen om als leider het verschil te maken met een verhaal.

Bestel


Storytelling en verbinding

Nochtans is iedereen het erover eens dat mensen maar tot hun beste prestaties komen, als ze in een sfeer kunnen werken van vertrouwen. Maar in de harde businesswereld is het “not done” om over emoties te praten. In plaats daarvan hebben we het alleen maar over cijfers. Met alle gevolgen vandien trouwens. Het duurt dan tot iemand als Saskia Van Uffelen, CEO van Ericsson een open brief schrijft over het feit dat bedrijven de menselijke kant van ondernemen uit het oog verliezen vooraleer daar weer aandacht naar gaat.

Leidinggeven zonder cijfers

Hebben een aantal recente voorbeelden niet aangetoond tot welke hysterie en tot welke graaicultuur de dwang van de kwartaalcijfers kan leiden? Managers begonnen helemaal buiten de lijntjes te kleuren om de aandeelhouders toch maar te kunnen verblijden met zoveel groei. We hebben een obsessie voor groeiende omzet en organisaties maken er een sport van om te kunnen uitpakken met hun groeiende aantal aanwervingen. Maar wat betekent dat eigenlijk op lange termijn? Ik bedoel daarmee dat organisaties maar al te vaak met cijfers goochelen, zonder dat die eigenlijk een waarde hebben. Het gegoochel met cijfers komt op hetzelfde neer als het gebruiken van nietszeggende jargontaal.

Cijfers zijn voor mij niet de taal van de business.

Want cijfers hebben het niet over emoties, ze zeggen niets over de menselijke verhoudingen in een bedrijf die er bijvoorbeeld voor zorgen dat ervaren medewerkers kennis doorgeven aan jongeren, die ervoor zorgen dat mensen aan hetzelfde zeel trekken. Cijferfetisjisten vergeten dat het mensen zijn die ervoor zorgen dat ze cijfers kunnen hanteren. En mensen kunnen maar met elkaar verbinding vinden door verhalen te vertellen. Cijfers hebben ook altijd betrekking op het verleden, want ze worden maar werkelijkheid als iets achter de rug is. En wie teveel naar het verleden staart, kan geen oog hebben voor de toekomst. Onze bewondering voor cijfers heeft veel weg van een religie. Plannen en budgetten zijn niet reëel, want ze moeten nog altijd door mensen gerealiseerd worden. En dat kan maar als die mensen met elkaar verbonden zijn, als ze een verhaal op eenzelfde manier interpreteren en begrijpen.

Een bedrijf leiden door blind te varen op de cijfers, is eigenlijk het tegengestelde van goed beheer, want cijfers stijgen en dalen enkel omdat mensen hun werk met passie doen en omdat ze in staat zijn goed te communiceren. Met andere woorden: in tegenstelling tot new speak en cijfers is echte verbindende storytelling wel een instrument om tot goed management te komen.



OVER RAF STEVENS

Raf Stevens (46) heeft ruim twintig jaar ervaring in communicatie. Sinds twaalf jaar is hij zelfstandig actief in business storytelling. Raf ondersteunde al tal van bedrijven en organisaties in het vertalen van strategie- en verandertrajecten naar sterke verhalen. Hij begeleidt ook managers in het succesvol inzetten van hun persoonlijke verhaal. Raf is ook de host van de Story Club podcast, een interviewprogramma over storytelling, communicatie en leiderschap.

Maak kennis

Geef een reactie