Dé businessles 2014 (volgens Harvard Business Review)

Harvard Business Review noemde het een strategisch instrument met onweerstaanbare kracht. En in Entrepreneur Magazine stond dat het om “de beste businessles van 2014″ gaat. Over welke baanbrekende technologie zou het gaan?

Het verrassende antwoord is dat beide gezaghebbende tijdschriften niet naar een technologie verwijzen maar naar iets dat mensen al sinds de eeuwen der tijden doen: namelijk het vertellen van verhalen.




Kennismaken met de kracht van storytelling voor je bedrijf of organisatie? Start dan met dit boek.

Vijf hoofdstukken, vijf krachtlijnen om als leider het verschil te maken met een verhaal.

Bestel



Waarom is “storytelling” dan in businesskringen hét buzzwoord van 2014 geworden?

En waarom zal het volgens specialisten ook 2015 en de jaren daarna domineren? Omdat mensen in deze onzekere tijden de draad kwijt zijn, en omdat ze die terugvinden in de archetypes die terugkeren in alle verhalen. En tegelijk vooral ook omdat het in deze moeilijke economische tijden, waarin bedrijven verplicht zijn om zich wendbaar op te stellen en flexibel te reageren om zichzelf telkens opnieuw heruit te vinden om nieuwe klanten of nieuwe financiering te vinden, voor organisaties niet volstaat om zich voor te stellen aan de hand van feiten en cijfers.
Bedrijven en organisaties kunnen alleen een beklijvende indruk nalaten op hun klanten, leveranciers en medewerkers als ze aantrekkingskracht uitoefenen en als ze erin slagen die stakeholders als het ware naar zich toe te zuigen.

De weg naar aantrekking verloopt via “hoofd” (facts & info), “data” (bewijsvoering) én “hart” (emotionele context).
Steeds meer mensen zijn ervan overtuigd dat ze daarvoor moeten teruggrijpen naar sterke en authentieke verhalen.

Professor Keith Quesenberry van de John Hopkins universiteit vindt het fasscinerend dat we als mens goed weten hoe verhalen werken – kijk maar naar de plots van films die miljoenen kijkers lokken of van boeken die door honderdduizenden mensen worden gelezen – terwijl we dat in een businessomgeving lijken te vergeten.

Dat verklaart meteen waarom consultants en specialisten die organisaties (opnieuw) leren hoe ze een goed verhaal moeten vertellen zo succesrijk zijn. Maar eigenlijk is het vreemd dat daarvoor consultants en experts nodig zijn, want we weten allemaal hoe een goed verhaal is opgebouwd: er is een protagonist die in een bepaalde context zijn doel probeert te bereiken, hij wordt daarbij tegengewerkt door een antagonist en na veel actie, interactie en reactie volgt uiteindelijk de ontknoping.

Quesenberry onderzocht samen met zijn teams op basis van een aantal storytelling-parameters alle televisiespotjes die werden getoond tijdens de Super Bowl en leerde daaruit dat bedrijven aanzienlijk meer verkopen als ze in die spots teruggrijpen naar de oeroude techniek van het vertellen van verhalen.

meer verkopen door de oeroude techniek van storytelling

Hij waarschuwt er echter voor dat bedrijven niet moeten denken gebruik te kunnen maken van een universele formule. Ze moeten volgens hem wel de universele narratieve technieken van storytelling gebruiken, maar ze moeten ervoor zorgen dat hun verhaal authentiek is en de bedrijfscultuur weerspiegelt. Hij is ervan overtuigd dat bedrijven die de juiste nuance vinden in hun verhaal gouden zaken kunnen doen.



OVER RAF STEVENS

Raf Stevens (46) heeft ruim twintig jaar ervaring in communicatie. Sinds twaalf jaar is hij zelfstandig actief in business storytelling. Raf ondersteunde al tal van bedrijven en organisaties in het vertalen van strategie- en verandertrajecten naar sterke verhalen. Hij begeleidt ook managers in het succesvol inzetten van hun persoonlijke verhaal. Raf is ook de host van de Story Club podcast, een interviewprogramma over storytelling, communicatie en leiderschap.

Maak kennis

Geef een reactie